Dingen kunnen snel gaan !

Dutch Food School is een initiatief van Marc Brunsmann en Johanna Dobbinga met als doel een plek te bieden om vrienden te ontmoeten, nieuwe vrienden te maken, maar vooral te genieten van lekker eten en drinken ! Hoe begon dit alles ?

In 2015 kwam bij ons het idee op dat we graag ergens anders wilden wonen om op eigen terrein BBQ workshops aan te kunnen bieden. Maar dan zouden we de staatsloterij moeten winnen om de aankoop van zo’n pand te kunnen realiseren en dus leidde het plannetje een sluimerend bestaan.

Begin dit jaar kwam ik bij toeval op de website van Natuurmonumenten terecht en ontdekte daar dat ze ook regelmatig onroerend goed verkopen en verhuren. Dat was het moment dat “het kwartje” viel: je kan ook proberen zo’n pand te huren en daar een BBQ school beginnen.

Er brak een periode aan waarin we veel over het idee spraken en ideeën ontwikkelden.Na enige tijd ontstond er een steeds concreter plan en begonnen de randvoorwaarden zich uit te kristalliseren.
Het moest een pand zijn dat groot genoeg was om onze ideeën ten uitvoer te brengen, maar ook weer niet zo groot dat we veel ruimte over zouden hebben. Het moest een flinke lap grond zijn om vrij te kunnen opereren zonder last te hebben van buren maar ook geen dagtaak  om het terrein te onderhouden. En het moest max 2 uur rijden zijn voor Johanna om op haar werk te komen. Gelukkig zit ze al veel langs de weg en kan ze prima van huis uit werken maar 2 dagen per week zal ze toch wel in Heerhugowaard moeten zijn en dan moet het “nog te doen” zijn. Ja ik weet het, ik bof verschrikkelijk met een echtgenote die dit voor mij wil doen om mij onze droom te laten verwezenlijken.

DFS 2

Het was half maart dat ik achter mijn pc kroop en op Marktplaats en een handvol andere websites ging zoeken naar geschikte huurpanden. Maar ja het aantal beschikbare en ook geschikte huurpanden is niet echt groot en dus was die voorraad al snel uitgeput. Daarna waren geschikte, niet al te dure kooppanden aan de beurt om te vragen of huren een optie is.

Vele honderden mailtjes werden er verstuurd en ontvangen met af en toe een hoopgevende reactie met incidenteel zelfs een bezichtiging maar uiteindelijk nooit leidend tot een resultaat.

Eind mei was alle voorraad eigenlijk uitgeput en leek het een leuk idee dat voorlopig niet realiseerbaar was. Onderhand hadden we wel al een naam bedacht, een domein geclaimd en een logo laten ontwerpen maar realisatie leek even verder weg dan we hadden gehoopt.
Ondertussen spraken we er met niemand over behalve een zeer kleine kring ingewijden.

Op vrijdag 3 juni om 15.02 uur ging mijn telefoon en bleek het een makelaar te zijn die ik begin april had gesproken. Hij vroeg of ik al iets had gevonden of dat ik nog interesse had. Volmondig riep ik dat ik zeker interesse had ! Na een 10 minuten eindigde het gesprek en had ik voor de volgende dag een bezichtigingsafspraak gemaakt in Luttelgeest en zat ik op Google Maps te zoeken hoe en waar t precies lag. Ik constateerde dat de reistijd voor Johanna best meeviel 🙂 .
Snel appte ik Johanna (voor haar volkomen onverwacht) dat we morgen (zaterdag) een bezichtiging hadden in Luttelgeest. Zij reageerde anderhalf uur later met de vraag: “waar is dat ????”

Zaterdag hadden we een bezichtiging en kennismaking van 4,5 uur en waren we zwaar verliefd op de plek en het pand en de warmte en klik die we voelden met onze toekomstige verhuurder.  We verlieten Luttelgeest met de sleutel in onze zak “dan kunnen jullie van de week nog even samen gaan kijken” aldus de eigenaar. Exact een week later waren we voor de derde keer in Luttelgeest en hakten we de knoop door, we gaan het doen !

Vol van alles bouwde ik mijn eerste website, regelde van alles, bezochten we regelmatig Luttelgeest en besloten we op korte termijn onze plannen wereldkundig te maken. Dat deden we nu 1 week geleden pfffff. Wij zijn nog steeds ontzettend verrast over het enthousiasme en de steun voor het idee die we van heel veel van jullie mochten ontvangen ! Vaak gaat facebook over klagen en humor maar afgelopen week was facebook voor ons een warm bad waar we op bleven kijken 😉 . Nogmaals dank voor al jullie reacties en steun !

De komende tijd blijf ik jullie elke week informeren over de ontwikkelingen die we doormaken als Dutch Food School zodat jullie allemaal makkelijk op de hoogte blijven.

Dutch Food School is ons bedrijf maar een plek die vooral bedoeld is voor jullie allemaal om kennis over eten op te doen of te delen maar vooral ook om elkaar te ontmoeten en plezier te hebben. Wij vertrouwen er op dat velen van jullie straks de weg naar Luttelgeest weten te vinden !

Marc

juni 24, 2016